Op 3 oktober werd de campagne ‘Ondervoeding op het Menu’ afgetrapt met een fysieke activatie op het Plein in Den Haag. Samen met diëtisten, ambassadeur Thijmen Schoorl en team Nutricia gingen we het gesprek aan met Nederlanders over ondervoeding.
Met de campagne Ondervoeding op het Menu vragen we aandacht voor een probleem dat vaak wordt onderschat: ondervoeding. Uit onderzoek blijkt dat 85% van de Nederlanders zich (bijna) nooit zorgen maakt over ondervoeding. Toch zijn er in ons land meer dan 300.000 thuiswonende ouderen ondervoed.
Ondervoeding kan op verschillende manieren ontstaan, bijvoorbeeld door ziekte, eenzaamheid of verminderde eetlust. Het kan iedereen raken: jezelf, je partner, je ouders, je buren. Het maakt mensen kwetsbaar. Herstel duurt langer, de conditie gaat achteruit en de kwaliteit van leven neemt af.
De campagne roept mensen op naar elkaar om te kijken en alert te zijn op signalen van ondervoeding, zoals onverwacht gewichtsverlies, loszittende kleding of verminderde eetlust. Maak het onderwerp bespreekbaar en vraag hulp aan een diëtist of arts bij een vermoeden van ondervoeding. Om ernstige gevolgen te voorkomen.
Fotografie: PHIÈNNE